Kotisivujen rakennus – Osa 3

Olit sitten suunnittelemassa sivujasi itse, tai ammattilaisen avulla, niiden ulkonäkö sekä käyttöominaisuudet kannattaa miettiä tarkasti. Itse sivujaan suunnittelevan kannattaa teemaa valitessa miettiä sen sopivuutta nettisivuille, ja yrityksesi yleiseen ulkonäköön. Haluat myös että teema on nopeasti latautuva ja käyttäjäystävällinen. Vaikka sivut olisivat kuinka kauniit, harvemmat asiakkaat odottavat montaa minuuttia koneen ääressä sivujen latautumista. Teeman tulee myös muokkautua itsestään nettisivuilla kävijän käyttämän laitteen mukaan. Nykyään suuri osa nettisivu vierailuista tapahtuu mobiililaitteiden kautta, ja mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se että joudut manuaalisesti asettelemaan ja zoomailemaan sivua joka kerta sillä vieraillessasi.

Hyvin rakennetut sivut

Hyvin rakennetuilla sivustoilla on selkeä rakenne josta kohderyhmä pystyy helposti poimimaan tarvitsemansa tiedot. Tämän suunnittelun voi aloittaa avainsana tutkimuksella, jonka tulokset auttavat sivukartan optimoinnin kanssa. Hyvä rakenne tekee sivuista hakukoneystävälliset, ja auttaa oikeiden käyttäjien sivuille etsiytymisessä. Ammattimaiset ja helposti navigoitavat sivut auttavat myös asiakkaan pysymisessä sivuilla, he vakuuttuvat firman ammattitaitoisuudesta, ja tämä luottamus heijastuu ostospäätösten tekemiseen. Lähtökohtana hyvässä suunnittelussa ovat asiakkaan tarpeet, ja tätä ei voi peittää millään määrällä värikästä graafista suunnittelua. Esimerkiksi ravintola sivustot joilta löytyy suuri määrä ruoka kuvia, mutta ei ruokalistaa tai aukiolo aikoja eivät välttämättä rohkaise kovinkaan monia asiakkaita paikalle.

Kannattaa myös tutustua Google Analytics ja Google Webmasters ohjelmiin, jotka auttavat sivujen eheyden ja kävijöiden analysoimisessa. Molemmat ovat ilmaisia palveluita, joita käyttämällä voi helposti kohottaa kotisivujen potentiaalia. Kannattaa myös miettiä miten yhteystiedot on esitelty nettisivuilla, sosiaalisen median painikkeet, toimiva puhelinnumero ja sähköpostiosoite helpottavat potenttialisten asiakkaiden yhteydenottoa. Mieti myös mitä haluat asiakkaiden tekevän sivulle saavuttuaan, onko se tärkein asia pöydän varaus ravintolastasi, vai ostosten tekeminen verkkokaupassasi. Jos sivuillasi toimii verkkokauppa, kannattaa pitää huolta että ostaminen on helppoa ja asiakasystävällistä. Haluat sivujen suunnitelman tukevan asiakkaan ostokokemusta, pidä huolta että maksuvaihtoehtoja on tarpeeksi, molemmat luottokortti ja PayPal mahdollisuus tekevät ostosten maksamisesta helpompia. Sivut jotka vaativat pitkien jäsenlomakkeiden täyttämistä ennen ostosten tekoa, usein ajavat asiakkaat muualle, toisaalta taas vapaaehtoinen jäsenyys saattaa innostaa asiakkaita palaamaan sivustolle.

Jos sivuilla ei ole suoranaista kaupankäynnin mahdollisuutta, niillä kannattaa silti tarjota sisältöä, joka saa asiakkaat palaamaan niille. Vähimmäistietoina sivuilla tulee olla firman yhteystiedot, aukiolo ajat ja perusajatus. Kannattaisi myös miettiä firman tarinan ja henkilöstön esille tuomista, yleistietoa yrityksen alalle liittyvistä ajankohtaisista jutuista, ja portfolio tyyppistä tietoa yrityksestä itsestään. Esimerkiksi viestintä toimistot voivat laittaa nettisivuilleen asiakastarinoita ja blogi kirjoituksia hyvästä viestinnästä. itsestään selviä luulisi myös olevan sivujen luotettavuus ja helppo navigaatio. Sivujen ylläpitäjän tulee myös pitää huolta siitä että sivujen sisältö on ajan tasalla. Vanhat hinta- ja tuotelistat ärsyttävät asiakasta helposti, kuten myös rikkonaiset linkit tai toimimattomat yhteystiedot.

Sivujen päivitys

Siinä missä netin alku aikoina riitti että sivut olivat netissä, ja niitä päivitettiin ehkä kerran vuodessa, nykyään sivujen säännöllinen päivitys on tärkeää, varsinkin jos niiden yhteydessä haluaa julkaista blogi kirjoituksia. Nettisivuja rakentaessa kannattaa pitää huolta että pystyt itse päivittämään niitä, sillä ulkopuolisen palveluntarjoajan kanssa saattaa tulla aikataulullisia ongelmia, ja kun päivitykset lopahtavat, stressiä siitä miten saat taas sivut haltuusi. Se myös vähentää ajan käytön määrää, sillä näet tulokset samantien tehtyäsi muutokset itse, kun taas nettiherran kautta hoidettuna joutuisit joka tapauksessa tarkistamaan tulokset ennen kuin ne menevät asiakkaiden nähtäviksi. Helppokäyttöiset palvelut, kuten WordPress on suunniteltu niin että jopa vasta-alkaja pystyy pienen opettelun jälkeen luomaan, ja muokkaamaan sivustojaan, ja niistä on poistettu useiden ammattiohjelmien sisällään pitämä mystiikka.