Nettisivut ovat yrityksen käyntikortti

Verkostoituminen on päivän sana ja nykyaikana internet antaakin siihen helpot työkalut sosiaalisen median ohella. Moni yritys sulkee kivijalkamyymälän ovet ja siirtää toimintansa nettiin, sillä siellä ovat myös asiakkaat. Mikäli yrityksellä ei ole nettisivuja, siitä ei moni potentiaalinen asiakas ole tietoinenkaan. Nettisivut toimivat yrityksen käyntikorttina. Niiden tulee kertoa yrityksestä kaikki olennainen, sekä houkutella asiakkaat tuotteiden tai palveluiden pariin. Kun suurin piirtein jokaisella suomalaisella on kaikki tieto saatavilla muutaman näppäilyn päässä älypuhelimessaan, kannattaa tavoitettavuuteen panostaa. Vastaukset tulee saada muutamassa sekunnissa tai asiakas menee muualle. Millaiset sitten ovat hyvät nettisivut?

Tärkeimmät tiedot ensin

Aivan ensimmäiseksi yrityksen nettisivujen osoitteen tulee olla helppo ja hyvin muistettavissa. On suositeltavaa hankkia oma domain, eli verkkotunnus, kuten www.kaijakukkakauppa.fi. Ilmaiset nettisivupalvelut voivat kostautua, jos sivut ovat monen kirjoitusosan takana. Jos domain on jostain syystä varattu, ei kannata ottaa toista suurin piirtein samanlaista. Silloin on suuri riski saada asiakkaat sekoittamaan sivustot. Yksilöllinen nimi on parempi, vaikka se vaatisi hieman lisää vaivaa.

Etusivu on nettisivujen avainasemassa. Kun sivuille saavutaan, kaikki tarvittava pitäisi olla heti nähtävillä. Erityisesti yhteystiedot unohdetaan usein sijoittaa alkuun. Vieraassa kaupungissa kahvilan tai tietyn kaupan osoite halutaan saada vaivattomasti suoraan puhelimen navigaattoriin. Sen poimiminen nettisivujen etusivulta nopeuttaa toimintaa ja vielä parempi, jos etusivulle on upotettu Googlen kartta. Yhteystietojen lisäksi etusivulta tulisi selvitä, mitä yritys myy ja mistä kyseistä palvelua tai tuotetta saa hankittua.

Mobiiliversiot kuntoon

Kuten aiemmin jo mainitsin, älypuhelimet ovat juurtuneet ihmisten käsiin kiinni. Harvemmin nettisivuja enää selataan pöytäkoneilla, vaan mobiililaitteet mahdollistavat tiedon hakemisen missä ja milloin vain. Tästä syystä myös nettisivujen tulisi toimia mobiilissa. Nettisivujen skaalaaminen mobiiliversioon tarkoittaa sitä, että sivut ovat helposti luettavissa puhelimella tai tabletilla ilman, että tekstien tai kuvien asettelu kärsii merkittävästi. Useimmat nettisivupohjat tarjoavat mobiilioptimoinnin ilman sen suurempia temppuja. Optimoinnista kannattaa kysyä nettisivujen tekijältä. Toinen tärkeä seikka on nettisivujen muoto. Uusin trendi on suosia niin sanottuja scrollattavia sivuja, jotka selautuvat ylhäältä alas. Erikseen ”vaakatasossa” avautuvia sivuja ei enää juuri käytetä. Sivustot, joissa ei ole useita alasivuja löytyy myös helpommin hakukoneiden kautta. Iso sivukartta on raskas käyttää ja latautuu hitaammin. Sivukartalla tarkoitetaan nettisivujen linkkien määrää ja kuinka monessa kerroksessa niitä on tehty.

Hakukoneoptimointi

Mietitkö koskaan, miksi jotkut nettisivut löytyvät vaikkapa Googlen listauksessa alkupäästä ja muiden ei? Syynä tähän on todennäköisesti oikein tehty hakukoneoptimointi, eli SEO. SEO tulee sanoista search engine optimization. Hakukoneoptimoinnissa sivuston tekstisisältö pyritään saamaan mahdollisimman hakukoneystävälliseksi. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että nettisivujen tekstit muotoillaan sellaiseksi, mikä sisältää sanoja ja lauseita, joilla ihmiset netistä hakevat tiettyjä asioita. Tekstin lisäksi kuviakin voidaan optimoida hakukoneita varten. Moni unohtaa, että kuvat vaikuttavat yhtä lailla nettisivujen suosioon. Kuvien koko kannattaa pitää maltillisena, sillä se nopeuttaa sivuston latautumista. Samalla tavalla liian pieniäkään ei sovi sivuille sijoittaa. Pikselimössöksi menneet kuvat eivät ole laadukkaita, eivätkä anna yrityksestä tai sen tuotteista hyvää käsitystä.

Kuvatiedosto tulisi nimetä mahdollisimman informatiivisesti, sisältäen hyvän hakusana. Näin kuvat löytyvät kätevästi esimerkiksi Googlen kuvahakua käytettäessä ja siten johdattavat potentiaalisen asiakkaan selaamaan myös varsinaisia nettisivuja. Lisäksi kuvien ALT-tekstiin kannattaa kiinnittää huomiota. Tämä niin kutsuttu vaihtoehtoinen teksti ei näy sivustolla vieraileville. Koska hakukoneet eivät ymmärrä kuvia, vaan lukevat tekstiä, ALT-kohtaan tulisi sijoittaa vaikkapa palvelun nimi. Ei ehkä ole yllätys, että kuvatekstejä luetaan usein enemmän, kuin itse sivuston sisältöä. Tiivis kuvaus kuvan alle saattaa olla ratkaiseva tekijä!