Tee rahaa sosiaalisella medialla

Moni meistä on saattanut kiinnittää huomiota kahvilassa istuvaan tyyppiin läppärin kanssa. Nykypäivänä ilmiö on varsin laaja ja globaali. Harvemmin tietokone otetaan mukaan kahvilaan selatakseen internetiä, joten kyseessä on todennäköisesti työtä tekevä henkilö. Siellä voi olla meneillään kokous, ostotapahtuma tai tiedostojen tutkiminen. Yhä useampi tekee kuitenkin freelancerin töitä ja yksi tapa tienata freelancerina on sosiaalinen media.

Sosiaalinen media työnantajana

Sosiaalinen media ei ole pelkkä Facebook tai Instagram. Sosiaalisella medialla tarkoitetaan erilaisia kanavia, joissa kaikilla on mahdollisuus tuoda omat näkemyksensä ja mielipiteensä esille. Sisällöntuottaja voi olla yksityinen henkilö tai yritys, jotka voivat hakea verkkosivuillaan näkyvyyttä tai mainontaa. Tämä on siis todella iso alue, jossa liikkuu mitä ihmeellisempiä ihmisiä, järjestöjä tai ideoita ja näin ollen töitä on myös tarjolla laidasta laitaan. Nykyään lähes jokaisella yrityksellä on omat verkkosivut tai jonkilainen some-väylä, josta saa lisätietoa yrityksen toiminnasta tai taustasta. Tähän ei tietenkään kaikilla ole aikaa. Oman työn tekemisen oheella kaikilla ei ole mahdollisuutta pysyä netissä päivittämässä oman yrityksen toimintaa. Joillakin yrityksillä on olemassa blogit, joita täytyy päivittää ja seurata sekä vastata kysymyksiin, jotka syntyvät niiden oheella. Joskus sivuille päivitetään videoita tai kausiluontaista materiaalia, jota seuraavat lukuisat ihmiset, joten vastausten aiheutuneisiin kysymyksiin täytyy olla nopeat ja ajantasalla.

Facebook
Facebook

Tämä kaikki on resursseja vievää, mutta nykypäivänä lähes pakollista. Jos potentiaalinen asiakas ei löydä haluamansa tietoa yrityksestä internetin kautta hän siirtyy seuraavaan. Sosiaalisen median pitäminen ajantasalla voi kuitenkin olla haastavaa varsin monelle. Aikaa ja oikeanlaisen kirjoittamisen taitoa ei ole. Sama asia pätee julkisuuden henkilöissä, joilla on monia seuraajia, jotka suorastaan janoavaat tilannepäivitystä mihin ikinä mentiinkään. Tälläisisä tilanteissa on syytä harkita alihankkijaa. Se voi olla yksittäinen freelancer, jokin tiimi tai kokonainen yritys. Silloin saa henkilön, joka on tutustunut alaan ja osaa käyttää oikeita väyliä tavoittaakseen kohderyhmän ja tuo tälle kaikelle oikeanlaisen ulkonäön. Tässä tapauksessa some on luonut töitä.

Monenlaisia tekijöitä

Nykyään on olemssa isoja yrityksiä, jotka päivittävät monen toimijan sivuja. Ne voivat olla erikoistuneita tiettyyn alaan tai tiettyyn aiheeseen. Tilaajan on syytä tutustua kaikkee tarjolla olevaan ja mahdollisesti kilpailuttaa palveluntarjoajia. Jos lähdetään brändäämään jotakin tuotetta uusille markkinoille, niin silloin kannattaa ehdottomasti valita isoja toimijoita, joilla on kokemusta ja yhteyksiä. Jos kyseessä on pieni ravintola, niin silloin monesti riittää löytää jokin paikallinen freelancer-bloggaaja, joka pitää huolen, että ruokalista ja kausitarjoukset näkyvät nettisivuilla. Julkisuuden henkilöt ovat myös some-päivittäjien tarpeessa, sillä ajoittain kuormittunut kalenteri ei jätä juuri ollenkaan aikaa sosiaaliselle medialle. Silloin otetaan mukaan henkilö, joka jatkuvasti kertoo faneille missä mennään ja mitä tehdään. Löytyy monenlaisia tapoja päästä työntekijäksi some-maailmaan. On olemassa ”blogipankkeja”, joissa palvelua etsivä toimija etsii toteuttajaa. Suorakontakti tai kyselyn lähettäminen on myös vaihtoehto. Samalla kannattaa kysyä alalla toimivilta yrityksiltä, niillä saattaa olla ajoittain melko ruuhkaa ja ne mielellään ulkoistavat osan työstä hetkellisesti.

Monenlaisia tekijöitä
Monenlaisia tekijöitä

Sosiaalinen media on työnantajana hyvin houkuttelevaa varsinkin jos on kiinnostunut kausiluonteisista töistä tai haluaa viettää enemmän aikaa vapaalla. Työnteko onnistuu lähes aina missä vain, tarvitsee vain tietokoneen ja nettiyhteyden. Joillekin ilmiö saattaa olla selviytymiskeino tietyissä elämänvaiheissa, esimerkiksi muuttaessaan ulkomaille asumaan, kun tarvitsee pientä extra-tuloa. On kuitenkin muistettava, että mikään ei tule itsestään ja ennen kuin alkaa saamaan sopimuksia tilaajilta, sinulla täytyy olla jotakin näyttöä tehdystä työstä.