Miten luodaan ammattimaiset kotisivut?

Nykypäivänä digitaalinen elämä on osa lähes jokaisen meidän arkea. On vaikea kuvitellakaan aikaa ennen nettisivujen tulemista tai edes menestyksekästä yritystä ilman verkkosivuja.

Digitaalinen ympäristö myös muuttuu niin vauhdilla, että ajan tasalla on vaikea pysyä. Miten siis tehdä omista tai yrityksen sivustosta verkossa niin toimivat, että ne pysyvät tässä kehityksessä mukana? On selvää, että tässä tapauksessa ulkonäöllä on merkitystä. Visuaalisesti kauniit sivut houkuttelevat tutustumaan tarjontaan pintaa syvemmälle. Mutta pelkkä ulkonäkö ei kuitenkaan riitä. On monta muutakin tärkeää seikkaa, jotka auttavat pitämään mielenkiinnon yllä ja herättämään luottamusta. Yhtä ainoaa oikeaa tapaa tehdä toimiva, ammattimainen verkkosivusto ei ole olemassakaan, mutta useita yleispäteviä vinkkejä on.

Miten peli voitetaan?

Yksi tärkeimmistä toimivien sivujen edellytyksistä näinä päivinä on, että ne toimivat mobiilissa. Jos käyttökokemus kärsii ja vaikeutuu kännykästä käsin, on peli lähes menetetty. Pelkästään se, että sivut toimivat moitteettomasti kännyköissä ja tableteissa tekee niistä käyttöystävällisemmät kaiken turhan karsiutuessa pois. Samoin sivuston hakukoneystävällisyys ja turvallisuus täytyy olla taattu, jotta peli jatkuu. Kukaan ei myöskään jaksa odottaa hitaiden sivujen latautumista, joten valitun palvelimen tulee olla hyvä ja luotettava. Tekniikan täytyy toimia. Yksinkertaisuudessaan tämä tarkoittaa sitä, että etsivä löytää nopeasti hakemansa ja pääsee tekemään mitä tuli sivuille tekemään, oli se sitten tuotteen ostaminen, tai vaikka blogin lukeminen.

Ammattimaiset kotisivut ovat myös helpot ylläpitää ja päivittää. Automatisoimalla toimintoja välttyy virheiltä, ja mikä tahansa asian hoitaminen, esimerkiksi tilausprosessin, on tehokasta ja nopeaa. Asiakas kiittää. Myöskään itsetehty verkkosivusto ei välttämättä palvele päämäärää. Ammattimainen vaikutelma voi olla juuri se ratkaiseva tekijä potentiaaliselle asiakkaalle.

Ennen kaikkea kohderyhmä täytyy aina pitää mielessä. Jos sivujen pääaihe on esimerkiksi ruoka, tai sivut ovat ravintolalle tarkoitetut, ensimmäinen asia tuoda esille on selkeästi ja inspiroivasti juuri se ruoka, esimerkiksi herkullisten kuvien ja reseptien avulla. Matkailualan sivuilla kiehtovat matkakertomukset ja -kuvat tai mukaansatempaavat matkaohjelmat ovat sen tärkein sisältö. Sivujen sisältö ja tarinat tulee kohdistaa houkuttelevasti juuri niille asiakkaille, joita haluaa palvella. Sisältöä tulee aina päivittää, sillä mitä tuoreempaa, sitä parempaa. Sivuston yhteydessä toimiva blogi on erinomainen tapa tarjota tuoretta pullaa uunista tasaisin väliajoin. Kaikki sivuston osat tekniikasta sisältöön täytyy toimia saumattomasti yhdessä, jotta peli voitetaan ja asiakas tulee jäädäkseen tai ainakin päättää tehdä loppuun sen mitä tuli tekemään. Kaikki tarpeellinen täytyy olla helposti löydettävissä ja muokattavissa.

Sosiaalisen median merkitys

Myös yhteystiedot tai yhteydenottolomake täytyy löytyä vaivatta. Linkit oman tai yrityksen sosiaalisen median sivuille, kuten Facebookiin, Instagramiin, Twitteriin jne. kannattaa olla hyvin esillä. Nykyään sosiaalisen median painoarvo on noussut niin paljon, että verkkosivut ovat osin jäämässä niiden varjoon. Monelle käyttäjälle on jopa mielekkäämpää olla yhteydessä tai vain seurata henkilöä tai yritystä pelkästään sosiaalisessa mediassa. Yksi tärkeä etu kotisivuilla sosiaaliseen mediaan kuitenkin on se, että kotisivut omistaa henkilö tai yritys itse. Sosiaalisessa mediassa joutuu mm. noudattamaan tiettyjä sääntöjä sisällön päivittämisessä. Omat kotisivut lisäävät myös luottamusta. Omia sivuja voi kontrolloida paremmin ja niille voi lisätä kiinnostavia juttuja omalla persoonallisemmalla tyylillä, jolla voi erottua joukosta paremmin.

Kotisivujen merkitys on siis sosiaalisen median ohessa edelleen tosi tärkeä, eikä välttämättä yksi toimi täysin ilman toista. Kotisivut ovat edelleen kaikkien muiden käytössä olevien kanavien napa. Kotisivuilta löytyy kaikki yhdestä paikasta. Ne ovat se päämäärä minne kaikki muut kanavat ja sosiaalinen media osoittavat. Toimivat ja ammattimaiset kotisivut ovat loppupelissä henkilön tai yrityksen paras käyntikortti.