UUTISET



Tehokkaimmat kotisivujen markkinointikeinot

Lähettänyt on joulu 18, 2019 in Visual | Kommentit pois päältä artikkelissa Tehokkaimmat kotisivujen markkinointikeinot

Tehokkaimmat kotisivujen markkinointikeinot

Nykyään melkein kaikki tieto haetaan netistä. Olipa yrityksesi sitten millä alalla tahansa, ovat toimivat ja hyvät nettisivut avain näkyvyyteen markkinoinnissa. Mikään ei ole turhauttavampaa, kuin joutua etsimään hankalan tien kautta joitain tiettyjä kotisivuja tai tuotteita. Samoin myös huonosti suunnitellut kotisivut saavat äkkiä mielen muuttumaan ja vaihtamaan selkeämpiin kotisivuihin. Kotisivujen suunnittelulla ja markkinoinnilla onkin siis tänä päivänä enemmän merkitystä kuin koskaan aikaisemmin.

On yllättävää kuinka vieläkin suurin osa yrityksistä ei sisällytä kotisivujaan osaksi markkinointistrategiaansa. Sille annetaan edelleen aivan liian vähän huomiota ja vaikka se olisikin osa markkinointia, sitä katsotaan erillisenä osana kokonaisuutta, vaikka sen pitäisi ehdottomasti kuulua kokonaismarkkinointiin. Kotisivut ovat niin paljon enemmän kuin vain tieto yrityksen tarjoamista palveluista.

Kotisivuja voi käyttää todella moneen muuhunkin tarkoitukseen. Digimarkkinointi sisältää hyvin paljon kaikkea kuten sosiaalinen media, raportointi, hakukoneoptimointi, verkkokauppa ja kaiken tämän takana on toimivat kotisivut. Kotisivuilta löytyy kaikki mahdollinen tieto, niitä on helppo käyttää ja selata sekä ne antavat erilaisia mahdollisuuksia tutustua ja ostaa yrityksen tuotteita ja palveluita.

Suurin osa ostopäätöksistä tehdään nykyisin netissä. Siksi on erityisen tärkeää, että yrityksellä on toimivat kotisivut ja vielä tärkeämpää on se, että ne toimivat moitteettomasti myös kännykällä selattaessa. Tässä kohtaa moni yritys meneekin nykyään harhaan. Monet ostopäätökset voidaan tehdä kaupungilla liikkuessa, pois tietokoneen ääreltä, ja silloin käytössä on pelkkä kännykän netti.

Tärkeää on myös kotisivujen päivittäminen ajankohtaista tietoa vastaavaksi. Kuluttajan on hyvin turhauttavaa löytää tietoa, mikä ei pidä paikkaansa. Täten monesti myös tällainen yritys jää äkkiä ilman asiakkaita. Vaikka sosiaalisen median eri kanavat olisivatkin yritykselle tärkeimmät markkinoinnin kanavat, ei kotisivuja tule unohtaa, sillä merkittävä osa hauista tapahtuu edelleen sitä kautta.

Tiedot myytävistä tuotteista ja palveluista tulee olla selkeästi esillä yrityksen kotisivuilla. Riippuen tuotteesta, kannattaa miettiä mitä kuluttajat haluavat tietää ja mitä odotuksia tuotteeseen liittyy. Toisinaan liian tekninen tieto ei ole niinkään olennaista kuin tuotteen käyttömukavuus ja hyödyt. Tärkeintä tässä on helpottaa asiakkaan ostopäätöstä ja tehdä tuotteesta tai palvelusta mahdollisimman houkutteleva.

Hakukoneoptimointi ja muut tärkeät ominaisuudet

Nykyään kotisivut on mahdollista rakentaa todella hakukoneystävällisiksi. Tämä tarkoittaa sitä, että ne esiintyisivät mahdollisimman monessa haussa. Kokenut kotisivujen tekijä osaa luoda tällaiset sivut käyttämällä tiettyjä sanoja, otsikoita ja linkkejä. Ne usein toistuvat sivulla tarpeeksi monta kertaa, jotta hakukoneella tehty haku osaa löytää juuri nämä kotisivut.

Kotisivut antavat parhaimman hyödyn, kun niillä käy mahdollisimman monta kävijää. Jos yritys on aloitteleva yritys tai muuten haluaa lisätä netissä tapahtuvaa mainontaansa, voi avuksi ottaa maksulliset hakukonemainonnat, kuten Googlen tarjoama GoogleAds. Google Ads on siitä hyvä palvelu, että yritys maksaa vain kotisivuille johtaneista klikkauksista eikä erillisiä kuukausimaksuja tarvita.

Kotisivujen tulee olla siis kaikin puolin käyttäjäystävälliset ja tarjota selkeää tietoa ostajalle. Yhteydenotto on aina plussaa yritykselle, vaikka se ei välttämättä johtaisikaan myyntiin. Yhteydenotto osoittaa sen, että asiakas on kiinnostunut tuotteesta tai palvelusta ja haluaa siitä lisätietoa. Ei kannata olettaa, että kaikilla on käytössä älypuhelin tai sähköposti, joten yhteydenotto mahdollisuudet kannattaa pitää mahdollisimman laajana lisäten soitto- sekä tekstiviestimahdollisuudet.

Kaikki kotisivujen palveluntarjoajat antavat mahdollisuuden seurata sivujen kävijämääriä ja hyvin yksityiskohtaista dataa sivujen käytöstä. Tätä dataa kannattaa tutkia ja sen perusteella on mahdollista tehdä monia muutoksia omilla kotisivuilla. Kotisivujen käyttö vaatii jatkuvaa kehittämistä ja päivittämistä, mutta niillä on siten myös mahdollisuus päästä todella hyviin tuloksiin markkinoinnissa.

Suojaa nettisivusi

Lähettänyt on loka 6, 2019 in Visual | Kommentit pois päältä artikkelissa Suojaa nettisivusi

Suojaa nettisivusi

Jos suunnittelet tekeväsi omat nettisivut tai ylläpidät jo jonkinlaista, kannattaa muistaa tarkistaa, että se on suojattu oikein. Eniten syitä salauksille ja suojaamiselle on, jos käytät joitakin erilaisia lomakkeita tai kirjautumistapoja, joita vierailijat voivat käyttää. On tärkeää, että sivulla kävijöiden sekä omat tietosi pysyvät salattuina ja turvassa. Jos et ole vielä suojannut sivuasi tai et tiedä mistä aloittaa, voit lukea alta, miten kannattaa toimia. SSL-sertifikaatti on asia, josta kannattaa olla tietoinen, vaikkei omia nettisivuja ylläpitäisikään.

Mistä tunnistaa suojatun nettisivun?

Olet saattanut joskus törmännyt sivuihin, joiden turvallisuudesta selaimesi varoittaa. Yleensä osoite rivillä on ilmoitus ja yleensä ensimmäinen ajatus on, että sivustoa ei kannata käyttää. Et varmasti halua, että oman sivusi vierailijat napsauttavat itsensä saman tien pois? Kannattaa siis varmistaa, että oman sivusi osoiterivi on kunnossa. Yleensä osoitteen vasemmassa kulmassa lukon kuva ja kun sitä napauttaa, saat ilmoituksen sivuston turvallisuudesta. Tiesitkö myös, että sivustot, joilla ei ole SSL-sertifikaattia sijoittuvat Googlen haussa alemmille paikoille? On siis monia syitä selvittää, kuinka turvalliset omat sivut ovat.

Toinen asia, josta turvallisen sivuston tunnistaa, on sen osoite. Jos verkkosivuston osoitteen alussa on kirjaimet ”https”, tiedot ja niiden siirrot ovat turvattuja. Tämän protokollan suojaustaso sisältää kolme erilaista aluetta, jotka ovat salaus, todennus, sekä tiedon eheys. Verkkosivun käyttäjän toimintaa ei siis voi seurata, tietoja ei vuoda siirron aikana ulkopuolisille ja niitä ei myöskään voi muokata tai muutenkaan vahingoittaa toiminnan aikana.

SSL-sertifikaatti – mikä se on ja miten sen saa?

SSL-sertifikaatti

SSL on suojausmenetelmä, jota käytetään internet-liikenteen turvaamiseen. Yhteyden muodostaminen kahden koneen välillä voi tuoda mukanaan riskejä, jonka takia SSL-sertifikaatin suoja on tarpeellinen. Sertifikaatti toimii varmenteena siitä, että SSL menetelmä on käytössä. Sen saa omille sivuille nopeasti ja helposti, sekä nykyään se on jopa ilmaista. Tietyillä palveluntarjoajilla on maksullinen versio, jolloin suojaus on tietysti parempi. Ilmaisella versiolla saa kuitenkin suojattua pintapuolisesti tietoja ja niiden siirtoa. Voit tilata sen taholta, jolta hankit verkkotunnuksen tai tilan kotisivuille. Tätä kannattaa miettiä jo sivujen tekemisen aikana, sillä sertifikaatin saa helpoiten ennen, kuin se on julkaistu. Kuten muissakin hankinnoissa, kannattaa valita omille sivuille paras vaihtoehto näistä tarjoajista. Halvin sivu ei välttämättä ole parhain ja luotettavuus on aina tärkeää.

SSL-sertifikaatin saantiin on tietysti edellytyksiä. Yksi niistä on juurikin se, että sivuston osoitteen alussa on kirjaimet ”https”. Tämä saattaa tuoda pieniä ongelmia mukanaan, sillä jos liität sivulle kuvia, joiden osoite on ”http”, ei sertifikaatin asennus onnistu. Kannattaa ottaa selvää kaikista vaatimuksista ja suunnitella sivut sen mukaisesti. Hyvä puoli sen asennuksessa on se, että aikaa kuluu pari minuuttia ja osaamista tai tietämystä koodauksesta ei tarvitse olla. Sen voi siis liittää sivulle, jotka on tehty valmiiden palveluntarjoajien kautta. Näissä tapauksissa kannattaa olla yhteyksissä omaan palveluntarjoajaan ja varmistaa asioita, kuten hinta ja vaatimukset. Voit vertailla erilaisia nettisivujen ylläpitoon tarkoitettuja sivustoja ja valita niistä parhaimman omia tarpeitasi varten.

Suunnittele nettisivut niin, että saat varmasti tarvittavat varmenteet ja suojaukset, turvataksesi omasi, sekä käyttäjiesi tiedot. Kuten aiemmin mainittu, Googlen hakukoneen tulokset saavat vaikutteita sivustojen turvallisuuden asteesta. Jos sivujasi ei voida todentaa suojatuksi, tippuu se hakutuloksissa alemmas ja tämä vähentää käyttäjiä löytämästä sen. Omia tietoja ei kukaan halua vaarantaa ja siksi on hyvä miettiä nettisivujen tekoa aina käyttäjän näkökulmasta, niin kokemuksen kuin turvallisuuden kannalta.

Nettisivut ovat yrityksen käyntikortti

Lähettänyt on elo 18, 2019 in Visual | Kommentit pois päältä artikkelissa Nettisivut ovat yrityksen käyntikortti

Nettisivut ovat yrityksen käyntikortti

Verkostoituminen on päivän sana ja nykyaikana internet antaakin siihen helpot työkalut sosiaalisen median ohella. Moni yritys sulkee kivijalkamyymälän ovet ja siirtää toimintansa nettiin, sillä siellä ovat myös asiakkaat. Mikäli yrityksellä ei ole nettisivuja, siitä ei moni potentiaalinen asiakas ole tietoinenkaan. Nettisivut toimivat yrityksen käyntikorttina. Niiden tulee kertoa yrityksestä kaikki olennainen, sekä houkutella asiakkaat tuotteiden tai palveluiden pariin. Kun suurin piirtein jokaisella suomalaisella on kaikki tieto saatavilla muutaman näppäilyn päässä älypuhelimessaan, kannattaa tavoitettavuuteen panostaa. Vastaukset tulee saada muutamassa sekunnissa tai asiakas menee muualle. Millaiset sitten ovat hyvät nettisivut?

Tärkeimmät tiedot ensin

Aivan ensimmäiseksi yrityksen nettisivujen osoitteen tulee olla helppo ja hyvin muistettavissa. On suositeltavaa hankkia oma domain, eli verkkotunnus, kuten www.kaijakukkakauppa.fi. Ilmaiset nettisivupalvelut voivat kostautua, jos sivut ovat monen kirjoitusosan takana. Jos domain on jostain syystä varattu, ei kannata ottaa toista suurin piirtein samanlaista. Silloin on suuri riski saada asiakkaat sekoittamaan sivustot. Yksilöllinen nimi on parempi, vaikka se vaatisi hieman lisää vaivaa.

Etusivu on nettisivujen avainasemassa. Kun sivuille saavutaan, kaikki tarvittava pitäisi olla heti nähtävillä. Erityisesti yhteystiedot unohdetaan usein sijoittaa alkuun. Vieraassa kaupungissa kahvilan tai tietyn kaupan osoite halutaan saada vaivattomasti suoraan puhelimen navigaattoriin. Sen poimiminen nettisivujen etusivulta nopeuttaa toimintaa ja vielä parempi, jos etusivulle on upotettu Googlen kartta. Yhteystietojen lisäksi etusivulta tulisi selvitä, mitä yritys myy ja mistä kyseistä palvelua tai tuotetta saa hankittua.

Mobiiliversiot kuntoon

Kuten aiemmin jo mainitsin, älypuhelimet ovat juurtuneet ihmisten käsiin kiinni. Harvemmin nettisivuja enää selataan pöytäkoneilla, vaan mobiililaitteet mahdollistavat tiedon hakemisen missä ja milloin vain. Tästä syystä myös nettisivujen tulisi toimia mobiilissa. Nettisivujen skaalaaminen mobiiliversioon tarkoittaa sitä, että sivut ovat helposti luettavissa puhelimella tai tabletilla ilman, että tekstien tai kuvien asettelu kärsii merkittävästi. Useimmat nettisivupohjat tarjoavat mobiilioptimoinnin ilman sen suurempia temppuja. Optimoinnista kannattaa kysyä nettisivujen tekijältä. Toinen tärkeä seikka on nettisivujen muoto. Uusin trendi on suosia niin sanottuja scrollattavia sivuja, jotka selautuvat ylhäältä alas. Erikseen ”vaakatasossa” avautuvia sivuja ei enää juuri käytetä. Sivustot, joissa ei ole useita alasivuja löytyy myös helpommin hakukoneiden kautta. Iso sivukartta on raskas käyttää ja latautuu hitaammin. Sivukartalla tarkoitetaan nettisivujen linkkien määrää ja kuinka monessa kerroksessa niitä on tehty.

Hakukoneoptimointi

Mietitkö koskaan, miksi jotkut nettisivut löytyvät vaikkapa Googlen listauksessa alkupäästä ja muiden ei? Syynä tähän on todennäköisesti oikein tehty hakukoneoptimointi, eli SEO. SEO tulee sanoista search engine optimization. Hakukoneoptimoinnissa sivuston tekstisisältö pyritään saamaan mahdollisimman hakukoneystävälliseksi. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että nettisivujen tekstit muotoillaan sellaiseksi, mikä sisältää sanoja ja lauseita, joilla ihmiset netistä hakevat tiettyjä asioita. Tekstin lisäksi kuviakin voidaan optimoida hakukoneita varten. Moni unohtaa, että kuvat vaikuttavat yhtä lailla nettisivujen suosioon. Kuvien koko kannattaa pitää maltillisena, sillä se nopeuttaa sivuston latautumista. Samalla tavalla liian pieniäkään ei sovi sivuille sijoittaa. Pikselimössöksi menneet kuvat eivät ole laadukkaita, eivätkä anna yrityksestä tai sen tuotteista hyvää käsitystä.

Kuvatiedosto tulisi nimetä mahdollisimman informatiivisesti, sisältäen hyvän hakusana. Näin kuvat löytyvät kätevästi esimerkiksi Googlen kuvahakua käytettäessä ja siten johdattavat potentiaalisen asiakkaan selaamaan myös varsinaisia nettisivuja. Lisäksi kuvien ALT-tekstiin kannattaa kiinnittää huomiota. Tämä niin kutsuttu vaihtoehtoinen teksti ei näy sivustolla vieraileville. Koska hakukoneet eivät ymmärrä kuvia, vaan lukevat tekstiä, ALT-kohtaan tulisi sijoittaa vaikkapa palvelun nimi. Ei ehkä ole yllätys, että kuvatekstejä luetaan usein enemmän, kuin itse sivuston sisältöä. Tiivis kuvaus kuvan alle saattaa olla ratkaiseva tekijä!

Tee rahaa sosiaalisella medialla

Lähettänyt on kesä 7, 2019 in Visual | Kommentit pois päältä artikkelissa Tee rahaa sosiaalisella medialla

Tee rahaa sosiaalisella medialla

Moni meistä on saattanut kiinnittää huomiota kahvilassa istuvaan tyyppiin läppärin kanssa. Nykypäivänä ilmiö on varsin laaja ja globaali. Harvemmin tietokone otetaan mukaan kahvilaan selatakseen internetiä, joten kyseessä on todennäköisesti työtä tekevä henkilö. Siellä voi olla meneillään kokous, ostotapahtuma tai tiedostojen tutkiminen. Yhä useampi tekee kuitenkin freelancerin töitä ja yksi tapa tienata freelancerina on sosiaalinen media.

Sosiaalinen media työnantajana

Sosiaalinen media ei ole pelkkä Facebook tai Instagram. Sosiaalisella medialla tarkoitetaan erilaisia kanavia, joissa kaikilla on mahdollisuus tuoda omat näkemyksensä ja mielipiteensä esille. Sisällöntuottaja voi olla yksityinen henkilö tai yritys, jotka voivat hakea verkkosivuillaan näkyvyyttä tai mainontaa. Tämä on siis todella iso alue, jossa liikkuu mitä ihmeellisempiä ihmisiä, järjestöjä tai ideoita ja näin ollen töitä on myös tarjolla laidasta laitaan. Nykyään lähes jokaisella yrityksellä on omat verkkosivut tai jonkilainen some-väylä, josta saa lisätietoa yrityksen toiminnasta tai taustasta. Tähän ei tietenkään kaikilla ole aikaa. Oman työn tekemisen oheella kaikilla ei ole mahdollisuutta pysyä netissä päivittämässä oman yrityksen toimintaa. Joillakin yrityksillä on olemassa blogit, joita täytyy päivittää ja seurata sekä vastata kysymyksiin, jotka syntyvät niiden oheella. Joskus sivuille päivitetään videoita tai kausiluontaista materiaalia, jota seuraavat lukuisat ihmiset, joten vastausten aiheutuneisiin kysymyksiin täytyy olla nopeat ja ajantasalla.

Facebook
Facebook

Tämä kaikki on resursseja vievää, mutta nykypäivänä lähes pakollista. Jos potentiaalinen asiakas ei löydä haluamansa tietoa yrityksestä internetin kautta hän siirtyy seuraavaan. Sosiaalisen median pitäminen ajantasalla voi kuitenkin olla haastavaa varsin monelle. Aikaa ja oikeanlaisen kirjoittamisen taitoa ei ole. Sama asia pätee julkisuuden henkilöissä, joilla on monia seuraajia, jotka suorastaan janoavaat tilannepäivitystä mihin ikinä mentiinkään. Tälläisisä tilanteissa on syytä harkita alihankkijaa. Se voi olla yksittäinen freelancer, jokin tiimi tai kokonainen yritys. Silloin saa henkilön, joka on tutustunut alaan ja osaa käyttää oikeita väyliä tavoittaakseen kohderyhmän ja tuo tälle kaikelle oikeanlaisen ulkonäön. Tässä tapauksessa some on luonut töitä.

Monenlaisia tekijöitä

Nykyään on olemssa isoja yrityksiä, jotka päivittävät monen toimijan sivuja. Ne voivat olla erikoistuneita tiettyyn alaan tai tiettyyn aiheeseen. Tilaajan on syytä tutustua kaikkee tarjolla olevaan ja mahdollisesti kilpailuttaa palveluntarjoajia. Jos lähdetään brändäämään jotakin tuotetta uusille markkinoille, niin silloin kannattaa ehdottomasti valita isoja toimijoita, joilla on kokemusta ja yhteyksiä. Jos kyseessä on pieni ravintola, niin silloin monesti riittää löytää jokin paikallinen freelancer-bloggaaja, joka pitää huolen, että ruokalista ja kausitarjoukset näkyvät nettisivuilla. Julkisuuden henkilöt ovat myös some-päivittäjien tarpeessa, sillä ajoittain kuormittunut kalenteri ei jätä juuri ollenkaan aikaa sosiaaliselle medialle. Silloin otetaan mukaan henkilö, joka jatkuvasti kertoo faneille missä mennään ja mitä tehdään. Löytyy monenlaisia tapoja päästä työntekijäksi some-maailmaan. On olemassa ”blogipankkeja”, joissa palvelua etsivä toimija etsii toteuttajaa. Suorakontakti tai kyselyn lähettäminen on myös vaihtoehto. Samalla kannattaa kysyä alalla toimivilta yrityksiltä, niillä saattaa olla ajoittain melko ruuhkaa ja ne mielellään ulkoistavat osan työstä hetkellisesti.

Monenlaisia tekijöitä
Monenlaisia tekijöitä

Sosiaalinen media on työnantajana hyvin houkuttelevaa varsinkin jos on kiinnostunut kausiluonteisista töistä tai haluaa viettää enemmän aikaa vapaalla. Työnteko onnistuu lähes aina missä vain, tarvitsee vain tietokoneen ja nettiyhteyden. Joillekin ilmiö saattaa olla selviytymiskeino tietyissä elämänvaiheissa, esimerkiksi muuttaessaan ulkomaille asumaan, kun tarvitsee pientä extra-tuloa. On kuitenkin muistettava, että mikään ei tule itsestään ja ennen kuin alkaa saamaan sopimuksia tilaajilta, sinulla täytyy olla jotakin näyttöä tehdystä työstä.

Parhaat tavat oppia ohjelmoimaan

Lähettänyt on huhti 20, 2019 in Visual | Kommentit pois päältä artikkelissa Parhaat tavat oppia ohjelmoimaan

Parhaat tavat oppia ohjelmoimaan

Ohjelmoinnin oppiminen on nykypäivänä yksi hyödyllisimmistä taidoista. Ohjelmoinnintaidolla on mahdollista päästä kokonaan internetin syvään maailmaan sisälle ja sillä voi luoda jopa uusia ulottuvuuksia teknologian maailmassa. Ohjelmoiminen on laaja käsite ja se tarkoittaa usein miten jonkun tietyn asian ohjelmoimista tietokoneen avulla tai uuden sivuston tai järjestelmän luomista tietokoneeseen. Ohjelmoinnilla tarkoitetaan keinoälyn kehittämistä, uusien pelien ja ohjelmien tuottamista ja oikeastaan kaikkea johon liittyy nykyteknologia, jonka avulla luodaan jotain uutta tai muokata vanhaa. Nykypäivän koodauksesta eli ohjelmoinnista on tullut vieläkin suositumpaa, joka tekee sen opiskelusta jopa itsenäisesti helpompaa. Internet on pullollaan erilaisia ohjeita miten aloittaa ohjelmoinnin opettelu. Näistä ohjeista saattaa olla monelle hyötyä, mutta kuitenkin kannattaa muistaa että parhaimman ja helpoimman koulutuksen saa koulusta. Yliopistoissa varsinkin on monia eri aloja ohjelmoinnista kiinnostuneille ja oikeassa yliopistossa saattaa olla jopa mahdollista päästä mukaan keinoälyn kehittämiseen. Usein myös koulusta valmistuneilla ja oikeat paperit omistavilla on paremmat mahdollisuudet saada töitä tulevaisuudessa, kun heidän taitoihin oikeasti luotetaan. Tietenkin myös kotona oppinut ja todistetusti lahjakas yksilö saa usein työpaikan pelkän näytön perusteella. On myös olemassa erilaisia teknologian yrityksiä, jotka etsivät työntekijöitään internetin kautta. Tällaiset yritykset tarkkailevat ihmisten käyttäytymistä internetissä ja oikean henkilön löydettyään he ottavat itse yhtyettä. Google esimerkiksi tarkkailee maailman laajuisesti eri henkilöiden internet käyttäytymistä ja lähettävät erilaisia testejä tarpeeksi lahjakkaille yksilöille. Testein läpäisyn jälkeen voi olla mahdollista, että Google tarjoaa kyseiselle henkilölle työpaikkaa. Tämä on kuitenkin hyvin harvinaista ja se tapahtuu vain henkilöille, joiden internet käyttäytyminen on erityisen harvinaista.

Parhaat tavat oppia ohjelmoimaan

Vinkkejä ohjelmoinnin harjoitteluun

Netistä löytyy vaikka mitä erilaisia ohjeita miten koodaamisen voi aloittaa ja oppia. Tähän artikkeliin on koottu parhaat vinkit ohjelmoimisen oppimiselle. Kannattaa kuitenkin muistaa, että jokainen meistä on oma yksilönsä, joten jokaisella on omat tapansa oppia asioita. Tämä tarkoittaa, että mitkään näistä ohjeista eivät välttämättä ole parhaita ohjeita jokaiselle, vaan jokaisen täytyy löytää itselleen paras keino kokeilemalla erilaisia keinoja oppimiselle. Ensimmäisenä ja usein myös tehokkaimpana ohjeena on videoiden katsominen. Katsomalla muiden ihmisten tekemistä on sitä helpompi kopioida itselleen, jolloin taas oppii tekemään sen itsenäisesti. Myös erilaiset nettikurssit ja aiheesta lukeminen auttaa oppimaan ohjelmointia. Usein ensimmäinen askel on ymmärtää, joten kannatta aluksi lukea asiasta. Tämän jälkeen, kun ohjelmoinnin tarkoituksen ja teorian on oppinut voi ruveta katsomaan käytännön tekemisen videoita.

Vinkkejä ohjelmoinnin harjoitteluun
Vinkkejä ohjelmoinnin harjoitteluun

Toinen askel on taas itse tekeminen. Kaiken oppii parhaiten usein käytännön tekemisellä ja kokeilemisella. Tällöin paras vinkki on vain yksinkertaisesti ruveta itse koodaaman. Tietenkin on aina aloitettava jostain, joten yksinkertaisten internet-sivujen tekeminen on esimerkiksi usealle se helpoin tapa. Netissä on myös saatavilla monia erilaisia pelejä, jolloin koodaamisen harjoittelun voi aloittaa pelaamalla. Tällöin on myös usein helpointa pitää mielenkiinto yllä, kun tekemiseen ja teoriaan voi yhdistää käytännönläheisen pelin, jota on myöskin hauska pelata. Koodaamisessa on kuitenkin hankala edistyä ilman opettajaa, joten seuraavana vaiheena peruskäytännön oppimisen jälkeen on löytää opettaja. Opettajan voi löytää helposti netistä erilaisten koodaamista opettavien sivujen kautta tai sitten oikeassa elämässä ottamalla yhteyttä koodareihin suoraan. Tietenkin, jos tällaiseen ei ole mahdollista voi hyvin myöskin rekisteröityä ilmaisille sivustoille, joissa opetetaan koodaamista ja ohjelmointia. Tärkeää myös ohjelmoinnin opettelulle on se, että tieto ei koskaan voi olla liikaa. Kuten aiemmassa tekstissä sanottiinkin, niin internetin maailman on rajaton, joten uusi tarvittava tieto ei myöskään koskaan lopu kesken.

Miten tienata rahaa netissä

Lähettänyt on helmi 18, 2019 in Visual | Kommentit pois päältä artikkelissa Miten tienata rahaa netissä

Miten tienata rahaa netissä

Internet antaa nykyään mahdollisuuden työskennellä lähes missä päin maailmaa tahansa. Aina vain useammat työpaikat tarjoavat työntekijöille mahdollisuutta työskennellä ainakin osittain etänä. (lisää…)

Freelancer työntekijänä laskutus

Lähettänyt on kesä 20, 2018 in Visual | Kommentit pois päältä artikkelissa Freelancer työntekijänä laskutus

Freelancer työntekijänä laskutus

Freelancer työntekijäksi määritellään henkilö jolla ei ole vakituista työsuhdetta yhden työnantajan kanssa, hänellä on usein monia työnantajia, joille hän tekee yhden tai useamman alan töitä. Freelancerina töitä tekevä voi joko tehdä töitä oman kykeneväisyys asteen mukaisesti johtajan alaisuudessa, tai yksityisyrittäjänä urakka tyyliin. Palkkiot vaihtelevat päivä-, tunti- tai urakkapalkintojen välillä, ja palkkio määritellään asiakkaan ja freelancerin välillä, perustuen alan yleisiin palkkanormeihin.

(lisää…)

Kotisivujen rakennus – Osa 3

Lähettänyt on touko 14, 2018 in Visual | Kommentit pois päältä artikkelissa Kotisivujen rakennus – Osa 3

Kotisivujen rakennus – Osa 3

Olit sitten suunnittelemassa sivujasi itse, tai ammattilaisen avulla, niiden ulkonäkö sekä käyttöominaisuudet kannattaa miettiä tarkasti. Itse sivujaan suunnittelevan kannattaa teemaa valitessa miettiä sen sopivuutta nettisivuille, ja yrityksesi yleiseen ulkonäköön. Haluat myös että teema on nopeasti latautuva ja käyttäjäystävällinen. Vaikka sivut olisivat kuinka kauniit, harvemmat asiakkaat odottavat montaa minuuttia koneen ääressä sivujen latautumista. Teeman tulee myös muokkautua itsestään nettisivuilla kävijän käyttämän laitteen mukaan. Nykyään suuri osa nettisivu vierailuista tapahtuu mobiililaitteiden kautta, ja mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se että joudut manuaalisesti asettelemaan ja zoomailemaan sivua joka kerta sillä vieraillessasi.

(lisää…)

Kotisivujen rakennus – Osa 1

Lähettänyt on touko 9, 2018 in Visual | Kommentit pois päältä artikkelissa Kotisivujen rakennus – Osa 1

Kotisivujen rakennus – Osa 1

Nykypäivänä firmojen kotisivut ovat yhtä tärkeät, jollei tärkeämmät, kuin se mitä kaupan fyysisessä ikkunassa näkyy. Sivut voi joko rakentaa itse, tai palkata niitä varten ammattilaisen, ja sisältö voi vaihdella yksinkertaisesta informaatio sivusta, kaupan koko inventaarion myymiseen nettikaupan kautta. Virallisen sivujen lisäksi firmojen kannattaa ylläpitää sosiaalisen median näkyvyyttä Facebook-, Twitter-, Instagram-, LinkedIn -sivustoilla, sekä jonkinnäköisessä blogissa, jos siihen löytyy aikaa.

(lisää…)

Kotisivujen rakennus – Osa 2

Lähettänyt on huhti 24, 2018 in Visual | Kommentit pois päältä artikkelissa Kotisivujen rakennus – Osa 2

Kotisivujen rakennus – Osa 2

Kotisivujen ylläpitoa varten tarvitset myös webhotellin. Useat domain välittäjät toimivat myös webhotelleina, joten tämä saattaa kätevästi hoitua domain nimen hankinnan yhteydessä, mutta ne voi myös ostaa eri palvelun tarjoajilta. Webhotelli palveluntarjoajia on useita ympäri maailmaa, ja kannattaa tehdä hieman tutkimusta heidän hinnoistaan ja palvelun tasosta. Halvin ei aina ole paras, joten tutkimus palveluntarjoajan luotettavuudesta ennen heidän palveluihinsa sitoutumista kannattaa. Nykyisten, ja entisten asiakkaiden kirjoittamista arvosteluista saa hyvän idean miten palvelu toimii käytännössä.

(lisää…)