Viidellä vinkillä some suosikiksi

Sosiaalisesta mediasta on tullut meille osa jokapäiväistä arkea. Alustoja ja sovelluksia sosiaaliselle medialle on monia, joista jokainen voi itse valita suosikkinsa. Sosiaalisen median suosion myötä, on se avannut myös uusia työ- ja markkinointimahdollisuuksia.

Niin yksityishenkilöt kuin yrityksetkin hyödyntävät sosiaalista mediaa jatkuvasti brändinsä kasvattamiseksi. Sosiaalista mediaa voi hyödyntää niin tienestin saamiseksi esimerkiksi brändilähettiläänä kuin myös brändäykseen, markkinointiin ja oman sanomansa levittämiseen.

Kaikki sosiaalisen median alustat lähtökohtaisesti käyttävät jonkin sortin algoritmia. Tämän perusteella sovellukset ja sivustot ehdottavat sinne tuotettua sisältöä muille käyttäjille. Kuinka sitten algoritmin huomio kiinnitetään oman sivuston kasvattamiseksi?

Aktiivisuus palkitaan

Algoritmit tykkäävät aktiivisuudesta, sillä aktiivisten käyttäjien oletetaan pitävän tiedot ja julkaisut ajantasaisina. Algoritmi siis huomaa, kuinka usein julkaiset kuvia tms. sisältöä alustalle. Tämän perusteella se suosittelee aktiivisesti julkaisevia käyttäjiä sekä heidän sisältöään muille käyttäjille. Optimaalisinta olisi julkaista jotakin päivittäin. Omien velvoitteiden ja muun työn ohella tämä voi tuntua raskaalta ja hankalalta. Mikä siis ratkaisuksi?

Monet isommat yritykset käyttävät tiimiä tai yksittäistä henkilöä, joka on vastuussa yrityksen sosiaalisesta mediasta ja sen sisällöntuotannosta. Mikäli tämä ei ole sopiva ratkaisu, on olemassa lukuisia nettisivuja ja sovelluksia, joiden avulla on mahdollista aikatauluttaa omat julkaisut etukäteen. Tällöin ei tarvitse itse olla jatkuvasti aktiivinen sosiaalisessa mediassa, vaan voi hoitaa aikataulutuksen ajoissa pois alta, jonka jälkeen sovellus tai sivusto hoitaa loput antamasi aikataulun mukaisesti.

Aktiivisuus palkitaan

Säännöllisen aikataulun lisäksi algoritmit tarkkailevat sivustosi sisällön laatua. Hyvälaatuiset kuvat ja videot kiinnittävät algoritmin huomion paremmin kuin huonolaatuinen sisältö. Mikäli yritys tai yksityishenkilö julkaisee esteettisiä hyvälaatuisia kuvia, on todennäköisempää, että muut käyttäjät reagoivat niiden kanssa mm. tykkäämällä ja kommentoimalla. Hyvälaatuinen sisältö lisää myös yrityksen luotettavuutta ja auttaa brändäyksessä. Julkaisuissa voi hyvin hyödyntää esimerkiksi brändivärejä, joka lisää yrityksen sosiaalisen median yhdenmukaisuutta. Yhdenmukaisuus taas herättää kiinnostusta henkilön tai yrityksen profiilia tarkastellessa.

Kohdentaminen ratkaisee

Jokaisella yrityksellä ja yksityishenkilöllä, joka haluaa kasvattaa näkyvyyttään tulisi olla kohderyhmä eli kenelle tuotteita tai palveluita halutaan tarjota ja myydä. Kyseistä kohderyhmää tulisi myös hyödyntää suunnitellessa sisältöä sosiaaliseen mediaan. Tällöin algoritmi ehdottaa sisältöä henkilöille, jotka todennäköisemmin reagoivat julkaisujen kanssa esimerkiksi tykkäämällä, kommentoimalla tai ostamalla, sillä he ovat kiinnostuneita julkaistusta sisällöstä tai palveluista. Kohdentamista voi tehdä monella tavalla.

Parhaita keinoja ovat mm. sijainnin lisääminen julkaisuun, sillä tällöin samassa paikassa olevat henkilöt paremmin löytävät julkaisun. Lisäksi hashtagien käyttö on tärkeää. Niiden tarkoituksena on lisätä tärkeitä avainsanoja julkaisuun, joiden perusteella yhä useampi henkilö löytää julkaisun ja sitä kautta myös käyttäjätilin ja sen tarjoamat palvelut. On sanomattakin selvää, että mainostamalla voidaan kasvattaa käyttäjätilin näkyvyyttä. Tavallisimpia sosiaalisen median mainostyökaluja ovat mm. Google ja Facebook Ads. Mainostyökalut mahdollistavat tarkan kohderyhmän rajaamisen, minkä seurauksena mainosta automaattisesti näytetään valitulle kohderyhmälle. Hyvin kohdennettu mainos lisää käyttäjätilin klikkauksia ja reaktiota mainokseen.

Lisäksi työkalut mahdollistavat budjetin asettamisen mainokselle. Mainostyökalut tarjoavat myös mahdollisuuden valita sekä päiväbudjetin että mainoskampanjan kokonaisbudjetin. Aikaväli, jolloin mainosta näytetään, on myös valittavissa kampanjalle sopivaksi. Tällöin mainoksen julkaisun jälkeen ei tarvitse muuta kuin seurata, kuinka mainoksen ja profiili kanssa tehdyt kanssakäymiset kasvavat toivotulla tavalla. Mikäli jokin aiempi mainos tai kampanja on tuottanut erityisen hyviä tuloksia, on mahdollista hyödyntää kampanjasta saatua tietoa myös seuraavaa mainosta suunnitellessa. Tietoa kannattaa myös hyödyntää muun käyttäjätilin sisällön suhteen, sillä se pitkälti kertoo, mistä tarjotuista palveluista kohderyhmä erityisesti pitää.

Jokaisella yrityksellä, ja myös yksityishenkilöllä on alallaan kilpailijoita. Isompien kilpailijoiden seuraaminen sosiaalisessa mediassa kannattaa. Saman alan kilpailijoilla on nimittäin todennäköisesti sama kohderyhmä. Tämän kautta voit seurata minkälaisesta sisältöä he tuttavat sosiaaliseen mediaan, mikä taas kertoo siitä, minkälaisesta sisällöstä heidän ja samalla oma kohderyhmä pitää. Näin ollen voidaan pyrkiä tuottamaan vastaavanlaista sisältöä omalle käyttäjätilille. Hakukoneoptimointia optimointia tehdessä, on mahdollista linkittää oma sivusto isoimpiin kilpailijoihin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että ihmisten hakiessa isompia alan yrityksiä, myös linkitetty sivusto tulee näkyviin. Tämä tietenkin lisää myös kävijöitä linkitetyllä sivustolla.